Ändringar i spårtrafiklagen trädde i kraft den 1 februari 2021

Ändringar i spårtrafiklagen (1302/2018) trädde i kraft den 1 februari 2021. I och med ändringarna i spårtrafiklagen förändrades bland annat hamnarnas roll i järnvägsmarknadsregleringen. Framöver är kust- och inlandshamnarna anläggningar för tjänster enligt marknadsregleringen, om tjänster kring järnvägstrafik tillhandahålls i hamnen.

På spåranläggningar i hamnar tillämpas efter lagens ikraftträdande bestämmelserna i spårtrafiklagens 18 kapitel om tjänster och avgifter för dem samt annan direkt tillämplig EU-lagstiftning om anläggningar för tjänster. Regleringen för anläggningar för tjänster ställer nya krav på hamnarna, som berör bland annat publicering av anläggningsuppgifter och prissättningen av tjänsterna.

Genom lagändringen fick också regleringsorganet en ny uppgift. Enligt den ska regleringsorganet fungera som det oberoende organ vars uppgift det är att bedöma den behöriga myndighetens beslut om att upphandla tjänster inom persontrafik på järnväg som omfattas av den allmänna trafikplikten genom direktupphandling i stället för genom ett anbudsförfarande.

Lag om ändring av spårtrafiklagen 1254/2020 (Extern länk)

Spårtrafiklag (1302/2018) (Extern länk) (Extern länk)

Meddelande till intressentgrupper