Regleringsorganet för järnvägssektorn utredde åsikter om marknaden hos representanter för användare av persontrafiktjänster

Regleringsorganet ska en gång vartannat år rådfråga användare av tjänster inom persontrafik på järnväg i syfte att ta hänsyn till deras syn på järnvägsmarknaden. Remissinstanserna fäste uppmärksamhet speciellt vid bristen på tågförbindelser och på tjänsterna vid järnvägsstationer samt på tillfällig oskälig prissättning. Ökad konkurrens på marknaden skulle förbättra marknadens funktion.

Regleringsorganet för järnvägssektorn begärde utlåtanden om persontrafiktjänsternas nuläge och deras utveckling via utlåtande.fi. Regleringsorganet begärde att man speciellt tar ställning till tjänsternas funktion, tillgång till tjänsterna, prissättning, biljettsystem och framtidsutsikter. Utlåtanden lämnades in av 16 olika instanser. 

Enligt utlåtanden är tågförbindelser, -turer och -kapacitet inte alltid tillräckliga. Närtrafiken inom områdena fungerar på ett tillfredsställande sätt bara i Helsingforsregionen. För fjärrtrafik upplevdes speciellt att tvärgående tågturer på bannätet var bristfälliga.

Enligt remissinstanserna hade tjänsterna på järnvägsstationer lagts ned i sin helhet eller de var  mycket bristfälliga med undantag för de största stationerna. För tågmateriel önskade man att det skulle finnas tillgängliga utrymmen till exempel för transport av rullstolar och barnvagn. För tågmateriel gjordes flera utvecklingsförslag som hänförde sig till exempel till bagage- och toalettutrymmen samt till wifi-förbindelser.

Enligt remissinstanserna är prissättningen av tågbiljetter ofta inte konkurrenskraftigt i förhållande till andra transportsätt. VR:s nuvarande dynamiska prissättning leder tidvis till oskälig prissättning. Man önskade att biljettprodukter som används i andra länder också skulle vara tillgängliga i Finland. Rabatter för grupper med särskilda behov är viktiga enligt utlåtandena.

Enligt utlåtandena är digitala biljettsystem lätta att använda men de passar inte för alla. En avsevärd del av finländarna har inte några digitala apparater eller sådana kunskaper som behövs för att kunna köpa en biljett. Även personer med särskilda behov har utmaningar att köpa en biljett.

Enligt remissinstanserna skulle ökande konkurrens på marknaden förbättra marknadens funktion. En del av remissinstanserna understödde open access-principen varvid järnvägsföretag skulle delta i ordnandet av trafik och transport på egen materiel- och marknadsrisk. Andra remissinstanser betonade konkurrensutsättningen av upphandlad trafik. 

Flera utlåtanden omfattade ett önskemål om inrättande av ett materielbolag. Det skulle behövas ett materielbolag till vilket det tågmateriel som finns i VR:s balansräkning skulle överföras. Ett materielbolag möjliggör konkurrensutsättningar och en marknad som fungerar effektivare än i dag. VR och dess konkurrenter kunde hyra sin materiel av materielbolaget.

Flera remissinstanser ansåg att kommuner och områden bör få behörighet att ordna persontågtrafiken inom sitt eget område.

Alla utlåtanden kan läsas som sådana på utlåtande.fi.

Bekanta dig med

Ytterligare information ger

specialsakkunnig Mertti Anttila, e-post fornamn.efternamn(at)traficom.fi
specialsakkunnig Kari Lavaste, e-post fornamn.efternamn(at)traficom.fi